Definim biblioteca…

Defineix el Diccionari de la Llengua Catalana de l’ Institut d’Estudis Catalans la Biblioteca com el lloc que conté una col·lecció de llibres, publicacions periòdiques o altres documents, organitzats segons sistemes preestablerts i destinats a servir al públic.

Així mateix la Viquipèdia la defineix com una col·lecció de documents, que permet l’emmagatzematge ordenat de llibres antics i moderns. Les biblioteques públiques permeten la consulta i el préstec de llibres als socis o usuaris de la biblioteca.

L’IFLA / UNESCO, defineix biblioteca pública com una organització establerta, recolzada i finançada per la comunitat, tant a través d’una autoritat o òrgan local, regional o nacional o de qualsevol altra forma d’organització col·lectiva. Proporciona accés al coneixement, la informació i les obres de creació gràcies a una sèrie de recursos i serveis i està a disposició de tots els membres de la comunitat per igual, siguin quines siguin la seva raça, nacionalitat, edat, sexe, religió, idioma, discapacitat, condició econòmica, laboral i nivell d’instrucció.

Així entenem tots que la biblioteca és la porta  per accedir a la informació.

Cert és, clubs de lectura, converses en anglès i francès, xerrades i presentacions, obres de teatre, hores de conte, estudiants, lectors, préstecs i renovacions, novetats,…tot un seguit de persones amb diferents perfils i que cadascun d’ells busca en l’espai biblioteca cobrir la seva necessitat.

Però vaig més enllà.

I entenc bibioteca, la nostra biblioteca, com quelcom més.

Quelcom que ens omple. Ens fa sentir bé i a gust amb allò que fem. Les hores que hi dediquem. Amb la gent que hi tractem. La nostra gent.

I és per això que….

M’emociono quan penso i entenc la biblioteca com alguna cosa més que un magatzem de llibres.

Un espai on converses, confidències, consells, recomanacions és van solidificant. Converses divertides amb els amics de la biblioteca, on cada dia t’expliquen la seva i et fan present en el seva vida.

M’emociono quan la mare d’en Josep em comenta el primer dia que no vol venir a les lectures però en acabar li comenta que ja vol tornar-hi.

M’emociono quan la Sr. Maria Cinta o en Josep em demanen que jo mateixa els prepari unes lecturetes de les seves. Confien. Els recomano. Hi ha cops que encertem les lecturetes i hi ha cops que no. De totes formes, escolto la seva crítica.

M’emociono quan Antonio tot satisfet explica que l’operació del seu fill ha anat molt bé, està content. Vol dir-ho. L’escoltem.

M’emociono quan Francisco ens explica que ha anat a la perruqueria, fem broma. Avui té pensada una recepta per a dinar. Ens la comenta.

M’emociono quan a la porta de l’escola, al forn de pa o a la verduleria, la gent em demana que li renovi el llibre que encara no ha acabat de llegir o li aconsegueixi un llibre que li han recomanat i voldria llegir-lo.

Perquè  quan anem a comprar llibres, no ho fem per a la biblioteca, sinó que ho fem per a la nostra gent.

Sempre tenim al cap a Julen que li encanten els dinosaures, a Teresa i Montse amb les seves lectures de català. I quan ens arriben les revistes pensem amb quina li agrada a Pilar i quines agafa en Rafel.

M’emociono quan a l’hora del conte els nens canten la cançó, acompanyen a Marc en la melodia.

M’emociono quan la Irene, una nena de dos anys plora perquè li diu a la seva mare que vol sentir cantar a Marc.

M’emociono quan veig la Sr. Teresa, una dona d’edat avançada, ve a la biblioteca a escollir un llibre per a llegir. Però a més, el vol en català. Chapeau!

M’encanta que la Mariona, la Paula, l’Emma, la Maria i altres criatures es sentin com a casa. Ens parlen. Expliquen. Transmeten. Conten en nosaltres. Escoltem. Xarrem. Els encanta. Ens encanta.

Ens divertim amb l’Eduard i els seus comentaris. Els esperem.

Perquè molt bé Julian Marquina en el seu article “Las 10 situaciones que más satisfacción causa a los bibliotecarios” ens ho explica.

És un efecte multiplicador. Rebem molt més del que donem.

Gràcies!

Judit Tomé 

Deixa un comentari

